Fanny

Fanny

”Rakastan tätä projektia ja olen kiitollinen Jumalalle tästä. Haluan olla myös vähän (en paljoa, mutta vähän) ylpeä Jumalan armosta, sillä tämä tämä projekti saattaa olla Indonesian ainoa, jonka pyhäkoulumateriaalin yhtenä perustana on lukutaito-opetus omalla äidinkielellä.

Syrjäisillä seuduilla on useita pyhäkoulun opettajia, joilla ei ole opetusmateriaalia. Vaikka materiaalia olisikin, se on teologisia sanoja sisältävän kirjan muodossa ilman mitään ohjeistusta siihen, miten materiaalista tulisi opettaa. Samalla kylien pyhäkoulunopettajilla ei ole riittävää koulutusta eli heidän koulutustasonsa ei riitä siihen, että he ymmärtäisivät nämä vaikeat sanat. Heillä ei ole myöskään ollut hyvää opettajankoulutusta. En halua aliarvioida heitä mitenkään, mutta tämä on todellisuutta jopa kaupungistuneilla alueilla, joillaa on korkeampaa koulutusta. 

Kirkon tuottamat pyhäkoulumateriaalit eivät aina ole lapsille helposti ymmärrettäviä. Sitä paitsi opettaessaan opettajat joutuvat käyttämään kieltä, jota lapset eivät osaa. [Materiaalit tehdään tavallisesti valtakielellä.]

Siispä, tämän takia tämä projekti on muokannut ajatuksiani ja tapani tehdä töitä. Olen muuttanut joitakin strategioita oman seurakuntani pyhäkoulussa. Yritän käyttää omaa äidinkieltäni niin usein kuin mahdollista ja selittää siten joitakin vaikeita teologisia termejä, kuten evankeliumi tai helluntai, 4-6 vuotiaille lapsille.

Sen seuraukset ovat melko hyviä. Lapset osaavat hyvällä itsevarmuudella kertoa Raamatun kertomukset omalla kielellään, vaikka edes vain kahdella muutaman sanan lauseella.

Olen nähnyt samoja seurauksia Mapun kylässä Kalumpangissa. Vaikka alkuun se tuntuu lapsista erikoiselta, osaavat he lopulta toimia omalla kielellään. 

Olen onnellinen ja siunattu, sillä voin tehdä työtä noissa kylissä. Pidän siitä, että voin toimia vähemmistöryhmien kanssa. Syvällä sydämessäni olen aina tiennyt osaavani opettaa. Voin kouluttaa ihmisiä. Uskon, että tämän pyhäkoulu-projektin myötä saan olla siunauksena pyhäkoulujen opettajille kylissä – ja ennen kaikkea vaikuttaa lasten ja heidän vanhempiensa elämään.”

Teksti: Fanny

Kuva: Milka Myllynen

Fanny on Sana lapsille -hankkeen indonesialainen koordinaattori, jonka oma äidinkieli on myös vähemmistökieli.